مجله یک

در اینجا به بررسی نکات مهم و کاربردی در همه حوزه‌های مهندسی، پزشکی، هنری، اجتماعی و مد و پوشاک و غیره می‌پردازیم

مجله یک

در اینجا به بررسی نکات مهم و کاربردی در همه حوزه‌های مهندسی، پزشکی، هنری، اجتماعی و مد و پوشاک و غیره می‌پردازیم

در اینجا به بررسی نکات مهم و کاربردی در همه حوزه‌های مهندسی، پزشکی، هنری، اجتماعی و مد و پوشاک و غیره می‌پردازیم

  • ۰
  • ۰

مهندسان ناظر دارای پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی، از نظر قانونی و فنی مسئول نظارت بر اجرای نقشه‌ها، رعایت مقررات ملی ساختمان و تطبیق عملیات اجرایی با اصول فنی هستند که اهمیت حضور آن‌ها را از چند جهت بررسی می‌کنیم:

1.     کنترل کیفیت ساخت‌وساز: مهندس ناظر اطمینان حاصل می‌کند که مصالح، روش اجرا و جزئیات فنی مطابق با استانداردها است.

2.     پیشگیری از تخلفات: با حضور مهندس ناظر، احتمال تخلفات از جمله ساخت بدون مجوز، تغییر کاربری غیرمجاز و کاهش کیفیت مصالح کاهش پیدا می‌کند.

3.     افزایش پاسخگویی فنی: داشتن پروانه نظام مهندسی به معنای تأیید صلاحیت حرفه‌ای فرد است. در نتیجه، نظارت بر مبنای مسئولیت‌پذیری حقوقی و اخلاقی انجام می‌شود.

4.     افزایش اعتماد عمومی: حضور ناظر رسمی باعث اعتماد مردم به ایمنی و دوام ساختمان‌ها می‌شود.

نحوه دریافت پروانه نظام مهندسی و صلاحیت‌های آن

طبق ماده 4 قانون نظام مهندسی، افرادی که در رشته‌های اصلی یا مرتبط با مهندسی و دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر باشند، می‌توانند برای دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی اقدام کنند. این افراد با توجه به مدرک تحصیلی، سوابق کاری و تجربه حرفه‌ای خود امکان دارند در یک یا چند حوزه از فعالیت‌های مهندسی از جمله طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا، بهره‌برداری، نگهداری، کنترل و بازرسی و غیره درخواست تشخیص صلاحیت و صدور پروانه اشتغال بدهند.

مراحل گرفتن پروانه نظام مهندسی

1.     ثبت‌ نام در سامانه جامع نظام مهندسی: به سایت ims.irceo.ir بروید، به‌ عنوان شخص حقیقی وارد شوید و اطلاعات فردی، تحصیلی و مدارک لازم را بارگذاری کنید.

2.     ثبت درخواست در درگاه ملی مجوزها: در mojavez.ir ثبت‌ نام کنید و درخواست صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی را ارسال نمایید. در پایان حتما کد رهگیری دریافت کنید.

3.      ورود به سامانه پروانه‌های اشتغال (سپامک): بعد از دریافت کد رهگیری، به‌ صورت خودکار به spamak.mrud.ir منتقل می‌شوید تا وضعیت درخواست، تکمیل اطلاعات یا بارگذاری مدارک را انجام دهید.

4.     ثبت اطلاعات مالیاتی: قبل از تکمیل مدارک، در سامانه امور مالیاتی tax.gov.ir ثبت‌نام کنید و کد مالیاتی دریافتی را در سپامک وارد نمایید.

5.     پرداخت هزینه صدور پروانه: در پایان از طریق سامانه پرداخت تعرفه‌ها patmak.mrud.ir مبلغ مربوط به صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی را پرداخت کنید.

در واقع، پروانه نظام مهندسی ابزاری برای تضمین کیفیت نظارت است؛ زیرا شخص بدون پروانه نه از لحاظ قانونی و نه از نظر حرفه‌ای، اجازه مداخله در پروژه‌های ساختمانی را ندارد.

 

https://www.shahrekhabar.com/adv/176266458166236

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی